Fuld returret

14 dages fortrydelsesret

Sikker betaling

Køb med sikkerhed

Fri fragt

v/ min. kr. 750 pr. ordre

Stor fysisk butik

Motorvej E45 - Afkørsel 33

Interview med Lene Nørmølle

oprettet d. under Generelt og nyheder

Hobbybutik på 600 M2 i Haverslev

Tekst: MIA BENTSEN

I Haverslev kun et smutkast fra motorvej E45 ligger et sandt paradis for den kreative sjæl - hobbybutikken Gavlhuset. Med 60.000 varenumre fordelt på 600 m2 har virksomhedsejer, Lene Nørmølle, skabt et oplevelsesunivers, hvor den personlige betjening, et kreativt fællesskab og de nære relationer blandt kunder og medarbejder, er synlig for det blotte øje, så snart du træder ind ad døren. Vi har taget en snak med ejer, Lene, for at dykke ned i innovation i en kreativbranche, den personlige rejse, og hvilken omstilling Gavlhuset er i gang med, og hvorfor denne omstilling har været altafgørende for virksomheden nu, men også i fremtiden.

Lene Nørmølle

Mellem rækker af Hama perler, karton, mønster­papir, bordkort, servietter – ja, faktisk alt, hvad sindet kan forstille sig inden for hobbyudstyr, møder vi den kreative købmand bag Gavlhuset, Lene Nørmølle. Lene har drevet stedet siden 2012 - forinden overtagelse af butikken var Lene med på sidelinjen i dagligdagen, mens Lenes forældre ejede og drev stedet sammen i 25 år. Det er herfra købmandskabet kommer – kompetencer, den ydmyge nordjyde ikke bryster sig af i hverdagen, men noget der kommer helt naturligt til Lene, og som har haft afgørende betydning for, hvor Gavlhuset er i dag. Men nu er rollerne byttet om, forældrene er med på sidelinjen og tager stadig aktiv del i butikkens drift.

- Da Steen og jeg overtog forretningen for 10 år siden, havde jeg et budget på knap 2 millioner kroner, og 10 år efter sælger vi for godt 12 millioner. I starten havde jeg et arbejde ved siden af, samtidig med at jeg driftede butikken, og det bekymrede mig, da jeg ikke havde indsigt i det kreative univers. Derfor opsagde jeg mit job, og siden fulgte Steen trop. Vi er begge kreative i hovedet, ikke gennem armene, men det viste sig, at mit købmandskab og min økonomibaggrund, kombineret med Steens praktiske håndelag og vores fælles interesse for menneskers gøremål, opvejede det manglende. Senere fik vi selvfølgelig også indsigt i produkternes anvendelighed.

Gavlhuset er ifølge Lene meget mere end en helt almindelig hobby-butik, og det har hun været meget bevidst om i processen med at udvikle butikken og alt omkring huset.

- Jeg sælger varen gennem oplevelsen. Når vores kunder kommer her i Gavlhuset, bliver de inspireret via nogle af de dygtige designer, som viser demon­strationer i butikken, så de ved, hvordan de selv kan sammensætte, når de kommer hjem. Og så køber de selvfølgelig alt her. Jeg havde en kunde, så sent som i går, der var kørt fra Sjælland kun for at besøge Gavlhuset og for at være en del af fællesskabet, og for at få oplevelsen i butikken.

Steen har også vist sig at være god til at få butikkens dagligdag online på de sociale medier. Han griber impulsivt telefonen og sender live fra ”Steen – Saks – Papir” til kunder i hele Danmark.

KREA-KLUB MED 3500 MEDLEMMER

Men kunderne kommer ikke kun langvejsfra, fordi butikken i sig selv har rammerne til at dyrke fælles-skabet indenfor kreativitet. Lene spottede en tendens på det rigtige tidspunkt, og det har været afgørende for at kombinere et online univers med det oplevelses-univers, som butikken rummer i de fysiske rammer.

Da corona ramte landet, blev vi ikke lukket ned før til allersidst. Men selvom vi ikke lukkede butikken, så mistede jeg hele konfirmationssæsonen, alle messer og den største del af min omsætning lå i den fysiske butik, samtidig med at jeg stod med 9-10 medarbejdere. Hvad gør man så? Man kan være afventende elle man kan gøre noget. Og jeg gjorde noget.

- Min webshop vækstede under hele nedlukningen, men det blev hurtigt ret tydeligt for mig, at vi skulle i gang med at få hele fundamentet i orden. Men på det tidspunkt var vi i drift, og vi var i gang med at danne os et overblik over processen, optimering og mulighed­erne i webshoppen, men der måtte gøres noget andet nu og her.

- Jeg havde gået og luret lidt på disse live-udsendelse, som flere kreative ildsjæle sendte via bl.a. Facebook.

“Tilbage i 2012 havde jeg et budget på godt 2 millioner kroner, og her 10 år efter sælger vi for 12 millioner kroner”.

Jeg tog fat i én af dem, kastede et par bolde op i luften, og inden for kort tid havde vi sammen lavet en krea-klub, som på kun 1 år har 3.500 medlemmer. Alle produkter der vises i klubben, er fra Gavlhuset, og mange af disse medlemmer er loyale kunder, der online har et fællesskab, og det videreføres til butikken og de fysiske aktiviteter.

Udover en ny krea-klub har Lene også brugt Coro­na-tiden på at få produceret sine egne produkter under brandet Gavlhuset. Alle disse produkter sælges i butikken og på webshoppen.

EN RELATIONSDREVET FORRETNING

De seneste par år har Lene i samarbejde med Business Rebild, Erhvervshus Nordjylland og private rådgivere været igennem en transformering – både af butikken, medarbejdere, men i høj grad også af Lenes rolle som leder i en forretning, hvor grundstenene har været bygget på relationer. Den proces har gjort en forskel for Lenes virke som leder, og det at få synliggjort, hvor hun skal fokusere.

- Man kan ikke have næsen i det hele. Jeg er blevet mere bevidst om, at jeg er nødt til at fordele opgav­erne, og trække mig lidt fra nogle af de daglige ting, men det har været rigtig svært, for den her butik er drevet af relationer – nære relationer med dem der kommer i butikken. Men jeg har lært, og at der skal være en balance, især når jeg også skal lede mine medarbejdere. Så den her proces har rent menneske­ligt gjort noget godt for mig.

Og det er ikke blot den personlige rejse, som har været opløftende for Lene. En digital optimering af den online del af Gavlhuset er i skrivende stund under luppen. Corona-krisen har, kombineret med optimer­ing af rollefordeling og ledelse, gjort det klart, hvilke områder de skal arbejde målrettet på, for at kunne imødekomme kunderne online, men samtidig sikrer vækst der forener oplevelsestanken og de fysiske rammer.

- Det er helt afgørende for os at få tingene organ­iseret og struktureret i webshoppen. Den manuelle håndtering af ordrer er helt uoverskuelig på nuværen­de tidspunkt. Det er en af de ting, som jeg har lært af forløbet, og som er blevet mere tydelig under corona. Det der med at alle ved alt, at der hænger sedler hist og her, det dur bare ikke. Vi skal have alt i vores system, og vi er nødt til at specialisere os, så når vi fx får en ny medarbejder, er der en proces, og alle gør det på en måde.

Lene vil i fremtiden fortsat have fokus på at nytænke, men optimeringsprocessen og det forløb som de er i gang med nu, har ændret meget ved, hvordan hun griber tingene an.

- Jeg har lært rigtig mange ting, men én af de vigtigste ting er, at jeg skal passe bedre på mig selv. Det er første gang, siden jeg overtog Gavlhuset, at jeg har skubbet et nyt projekt til senere, fordi jeg denne gang stoppede op. Dét at bruge lidt tid på at vurdere, hvis det her projekt skal blive en succes, skal det gøres ordentligt. Det kræver at alle medarbejdere og jeg selv har overskud til aktivt og mentalt at deltage. Havde det været for 2 år siden, var vi allerede i gang, og så var processen blevet en helt anden.

Udover Gavlhuset, ejer Lene også Motellet som ligger i forlængelse af Gavlhuset i samme bygning, og i fremtid­en skal synergien mellem butikken og motellet bliver en endnu vigtigere faktor for det at udvide oplevelsesuni­verset og tænke den fulde kundeoplevelse ind.

- I fremtiden skal vores kursusaktiviteter i langt højere grad tænkes ind i vores planer. Når vi har folk der mødes til et kreativt kursusforløb her i huset, så er tanken at de skal overnatte på vores motel, som ligger lige ved siden af. Kunderne ser det som en stor fordel, at de kan have alt deres udstyr med, mødes en hel dag hos os, overnatte og starte en ny dag med at mødes igen. Det er der et stort potentiale i at udvikle på.

Men det er ikke kun den interne proces, som er igennem en make-over. I 2022 går startskuddet til en totalrenovering af facaden på hele bygningen, og her har Lene allerede flere ideer, som skal kombinere den fysiske butik og det online univers.

- Vi kommer til at indtænke hasttag Gavlhuset i facaderenovering, for det er vores loyale kunder gode til at bruge på de sociale medier, og den tanke skal også være synlig, når folk ser vores butik, siger Lene afslutningsvis.

 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar